open-source research

met: Davey Bakker en Ruben Garcia Arabit

 

In dit onderzoek ga ik opzoek naar één of meerdere bewegingskwaliteit(en) die mij intrigeren. Ik stel dit onderzoek open voor het publiek. Ik sta open om te kijken, te leren en vast te stellen; om daarbij het juiste vocabulaire te ontwikkelen en ten allen tijde open te staan voor verandering.

 

Wat vind ik mooi?

Wat intrigeert mij?

Wat houdt mijn aandacht vast?

Samen groeien 

Wat kan ik leren van Ruben?

Wat kan Ruben leren van mij?

 

Hulpmiddel: aan het eind van deze vijf dagen hebben wij 20 minuten aan materiaal gecreëerd. 

 

---

||Onderliggend|| (altijd aan te vullen)

Wij behandelen de IMPACT van de mens op de natuur 

 

(de natuur als inspiratie) 

 

Het idee is om de natuur te humaniseren. Een vertaling maken naar het menselijk lichaam en het menselijk zijn. Om op die manier herkenning te wekken bij het publiek. 

 

De grond zit vol energie en grondstoffen. Wij plegen roofbouw op die grond. - vertalen naar danser is grond. 

 

In gezonde staat is de grond kneedbaar, gevarieerd, kleurrijk, vol beweging en transformatie. 

 

Wat gebeurd er als we de grond leeg trekken. Die wordt droog, die wordt hard, die breekt. 

 

//Bij het omploegen van landbouwgrond komt co2 vrij en beïnvloed je een proces wat op natuurlijke wijze anders had gelopen. - - Enkel met de wortels IN de grond slaat een plant koolstofdioxide uit de lucht op. 

 

---

 

Vocabulaire:

Successieve beweging:    de ene beweging volgt de ander zonder onderbreking. 

Bewegingsfrase:     een reeks opeenvolgende, gekozen bewegingen

 

Belangrijk:

-nek beschermen; schouders (trapezius) hoog 

Maandag 26 april 2021 - eerste werkdag

  • Opdracht 1
    Ruben, maak een bewegingsfrase met de volgende woorden:

-kneedbaar 

-gevarieerd 

-kleurrijk

-vol beweging

-transformatie

Ruben heeft een bewegingsfrase gemaakt. Hij heeft niet zozeer elke beweging vastgelegd; eerder een compositie met wat ijkpunten. Na het tonen hiervan zijn wij opzoek gegaan naar vrijheid in de knieën. Wanneer geloof ik de beweging van Ruben en wanneer niet? Ook heeft Ruben de bewegingen steeds wat groter uitgevoerd om te experimenteren met het nemen van risico. Hierna zijn we beweging na beweging alles vast gaan leggen binnen een door mij gekozen kader. 

 

documentatie: Film01,02,03,04,05

 

  • Opdracht 2
    Ruben, maak een bewegingsfrase met de volgende woorden:

-droog 

-hard 

-breekbaar

 

Ruben maakt op muziek van Avishai Cohen. Het proces van opdracht 1 herhalen we. Hierna gaan wij samen door met het creëren van beweging. Ik heb de neiging om wat trucjes toe te voegen maar merk dat ik daar wat voorzichtig mee ben. Toch doe ik het en vind het erg fijn om naar te kijken. Ik hou van de kracht en moeite die het kost; van de concentratie die ervoor nodig is; van de explosiviteit en van de atleticiteit die het vergt en toont. 

 

documentatie: Film06,07,08

  • Opdracht 3 

Dave en Ruben creëren samen een frase van aftakelen met als inspiratie ‘fotonr01’. Wij beginnen met een improvisatie. We zoeken naar oppositie; van diagonaal, linksboven naar diagonaal, rechtsonder. Terwijl Ruben improviseert observeer ik hem, beweeg ik soms mee en geef ik opdrachten zoals: elke tel is een beweging; incorporeer je vingers; varieer tussen hoog en laag. Na de improvisatie gebruiken we de kwaliteit die wij zojuist hebben gevonden en maken hiermee een bewegingsfrase. 

 

documentatie: Film09,10,11,12

 

Einde dag. 
 

Maandag 10 mei 2021- tweede werkdag

Tijdens de opwarming hebben Ruben en ik het over de termen moderne dans, hedendaagse dans en urban dans. Waar ligt de overlap, wat zijn de verschillen, waar ligt de oorsprong. Een groot verschil zit hem denk ik in de uitingsvorm maar ook de tijd waarin de stijlen zijn ontstaan. Moderne dans omvat meer technieken ontstaan in het begin van de twintigste eeuw, Graham, Cunningham maar ook werk van Pina bausch of Jiri Kylian. Hoewel anders dan klassiek ballet heeft het er nog veel van weg. Hedendaagse dans meer van nu, met invloeden uit alle stijlen wel te zeggen. En Urban een verzamelbegrip voor alle stijlen ontstaan in de steden, voortkomend uit de hiphop cultuur. In die volgorde ook steeds verder weg van klassiek ballet technieken. 

  • Opdracht 1
    We starten samen met het creëren van een floorwork frase. bidsprinkhaan  

documentatie: Film13

  • Opdracht 2
    Daarna knallen wij er snel een stukje repetitieve dans uit. Weinig inhoud. Ik maak dit enkel om even snel wat te experimenteren. Doet me ook niet zoveel. Lijkt mij een vrij makkelijke manier om tijd te vullen. 

Muziek: Feathered sun - How strange (nicola cruz remix)

documentatie: Film14

  • Opdracht 3
    Ruben, maak een bewegingsfrase met impact-herstel

Ruben toont zijn werk. Ik ga hier mee aan de slag en zoek naar helderheid in zijn beweging. Heldere plaatsing van ledematen, heldere focus, en constant herstel van sterke maar ontspannen, licht ronde rug. 

Ik vraag mijzelf af, ben ik te snel tevreden? ik vind de bewegingskwaliteit van Ruben fijn om naar te kijken. Mooi ook en indrukwekkend. Hoe kan ik mezelf blijven uitdagen als ik alles er wel goed uit vind zien? 

documentatie: Film15

  • Opdracht 4
    We brengen alles van repetitie 1 en 2 samen. Het is 16.00u en Ruben is al wat moe. Ziet er indrukwekkend uit en er ligt vrij veel materiaal. Wat kan ik hier nu mee? Hoe kan ik hier mee doorbouwen? hoe maak ik van 4 minuten, 30 minuten?

We noemen de stukken: -Boom; -Vloer; -Vallen; -Kneedbaar; -Droog (repetitive slaan we over)

documentatie: Film16p1/2

 

Einde dag. 

Maandag 17 mei 2021- derde werkdag

Naar aanleiding van het samenbrengen van al het materiaal eind vorige repetitie heb ik besloten dat er geen nieuw materiaal gemaakt hoeft te worden. 

  • Opdracht 1
    Ik vraag Ruben om de frase ‘vallen’ uit te voeren en daarbij te vertellen over zijn dag. We voegen tekst en beweging samen. Dit is lache. De aandacht rond de bewegingen verdwijnt deels. Ook vind Ruben het moeilijk om de twee tegelijk uit te voeren; het lukt maar lastig om snel te schakelen tussen beide. Wel komt de tekst natuurlijk over. Veel natuurlijker en geloofwaardiger dan wanneer Ruben enkel tekst zou uitvoeren. Doel is om de beweging dermate natuurlijk en moeiteloos te maken dat praten makkelijk wordt. Naarmate we dit vaker doen lukt dat ook best goed. Dit is voor mij een kleine uitstapje naar later werk. We laten het weer los. 

documentatie: film17, 18, 19, 20, 21

  • Opdracht 2
    We bouwen door op de frase ‘vallen’ en werken aan kijkrichtingen. Wanneer vertelt Ruben een verhaal? Ik grijp de kwaliteit ‘bewegen vanuit ellebogen, zacht borstbeen, ronde sterke rug’. We ontleden de sequentie, voegen wat toe, maken het wat langer./ 

documentatie: film22

  • Opdracht 3
    Ruben, improviseer met de volgende kwaliteit: Popping in de armen. Je bent een 100 jaar oude boom in de droge grond van de veluwe + herinnering. Voeten gegrond, deze bewegen niet. Ik zet muziek aan en je krijgt vijf minuten. Werk met een begin en eind. 

Deze improvisatie doen we drie keer. aanmerkingen op de eerste zijn: -niet met je voeten los van de grond komen; -leg je aandacht op verschillende punten van je armen, pols, elleboog, schouder, vingers, en alles daartussen. Op de tweede: -voel nog meer het oude mannetje; -je mag soms toch de voeten van de grond halen maar alleen en een kleine, voorovergebogen, snelle, bijna sloffende wandel; -denk meer oppositie; -verschil tussen oude boom nu en jonge boom toen.

documentatie: film23, 24, 25

  • Opdracht 4
    We pakken de bewegingsfrase genaamd ‘kneedbaar’ terug en bouwen deze verder uit. 

documentatie: film26

Eve Hopkins komt een uurtje kijken: 15.00-16.00 

  • Opdracht 5
    We bouwen door op een grond frase. Kruipend door de ruimte, in verschillende richtingen. Tof. 

documentatie: film27

Einde dag.

CONTACT US

For bookings and questions
Mail to info@wirsindzuhause.nl 

© 2021 by Zuhause